Torremolinos Match

2016

9 min video and digital photography.
Blog: http://torremolinosmatch.tumblr.com/

Directed by:
María José Ribas Bermúdez

Cast (in order of appearance):
Fernando Bayona
Guillermo Martín Bermejo
Extra 1
Jonathan Notario
Marcos Guirado Gómez
Extra 2
Extra 3
Extra4
Ángel Santamaría Tovar
Silas Berressem
Jesús Díaz Romero
Israel Oñate
Jorge Saez
Sergio Reyes
Óscar Torres

Special thanks:
Fernando Gómez de la Cuesta
Fernando Bayona
Edu Comelles
Arantxa Boyero
Baruch Gottlieb

Ayuntamiento de Torremolinos
Fundació Palma Espai d'Art

En la décadas de los ‘60 y ‘70 Torremolinos fue uno de los principales platós para un género cinematográfico que se desarrolló durante la Transición Española, el destape. La desaparición de la censura franquista y el “boom” turístico, el enfrentamiento entre una moral reprimida y las ideas y actitudes más liberadas importadas de otras latitudes, provocaron la aparición de un fenómeno audiovisual basado en un lenguaje del cuerpo explícito, y un sentido del humor “machista y socarrón”.

Torremolinos Match parte del análisis de las relaciones erótico-afectivas de estas producciones audiovisuales realizadas originalmente en el territorio, proponiendo la revisión de estos films a partir de un nuevo vídeo basado en algunas de las escenas más representativas del género, revisando roles y códigos de representación contemporáneos. En las nuevas tomas los roles femeninos son interpretados por personajes masculinos, mi intención era invertir las figuras de sujeto-objeto de la mirada, evidenciando lo absurdo y caricaturesco de las situaciones.

El casting de los nuevos actores lo realicé en la red de contactos Tinder, todas las conversaciones que aparecen en el vídeo son reales, extraídas del proceso de búsqueda. Ya que Tinder es una de las principales herramientas a través de las que establecer relaciones erótico-afectivas entre visitante y local, pensé que era una plataforma ideal para repensar este cambio de paradigma. Mi sorpresa y frustración vino cuando llegué a la conclusión empírica, de que el cambio se ha dado en el formato, no en los roles, que han cambiado siendo más agresivos, rápidos o superficiales, el “landismo” ha sobrevivido en formato multiplataforma, y en este caso lo experimenté vía GPS.

Proyecto realizado durante el mes de octubre de 2016 en Toremolinos, en el marco de la residencia y beca EmerGent Torremolinos, gracias a la Fundació Palma Espai d'Art.

--------------------------

In the decades of the '60s and' 70s, Torremolinos (a small city in the south of Spain) was one of the main locations for a film genre that developed during the Spanish Transition, called “el destape” (the uncover). The disappearance of Francoist censorship and the tourist boom, the confrontation between a local repressed morality and more liberated ideas and attitudes imported from other latitudes, led to the appearance of an audiovisual phenomenon based on an explicit body language and a sexist sense of humor.

Torremolinos Match originated in the analysis of the erotic-affective relationships of these audiovisual productions. This new video proposes a reconsideration of these films based on some of the most representative scenes of the genre, reflecting on roles and codes of contemporary representation. In the new versions the female roles are interpreted by male characters the intention was to invert the subject-object figures of the gaze, bringing out the absurd and caricature quality of the situations.

I cast the new actors through a popular personal contact network, Tinder. All the conversations that appear in the video are real, extracted of the search process. Since Tinder is one of the main tools through which erotic-affective relationships between visitor and local are negotiated, I thought it was an ideal platform to rethink this paradigm shift. My surprise and frustration came when I arrived at the empirical conclusion that a change has occurred in the format, and not in the roles. The roles have become more aggressive, perfunctory and superficial. The same sexism has survived in the contemporary multiplatform format, and in this case I experimented with it via GPS.

This project was carried out during the month of October 2016 in Toremolinos, within the framework of the residence and scholarship EmerGent Torremolinos, thanks to the Fundació Palma Espai d'Art.